Stoer horloge helpt cliënten, begeleiders en mantelzorgers aan een betere grip op de dagindeling

2018-06-28T12:08:43+00:00 24 juli 2017|Digitale Zorgproducten, Middin, Pameijer|

Al langere tijd wordt bij verschillende Link4All deelnemers geëxperimenteerd met digitale toepassingen die helpen bij een betere grip op de dagindeling. Dit is niet alleen belangrijk voor alle cliënten maar ook voor begeleiders en mantelzorgers. Bij Pameijer en Middin zijn uitstekende resultaten geboekt met een slim horloge. Dit horloge helpt iedereen die bijvoorbeeld moeite heeft met klokkijken, oriënteren in tijd, planning en organisatie van afspraken.

Uit meerdere tests is momenteel een duidelijke voorkeur voor het 3G Android horloge van ‘MyWepp’. Deze ‘wrist-phone’ oplossing is in gebruik bij Link4All deelnemers Pameijer en Middin. Bij Pameijer maken momenteel 65 cliënten, en daarmee tevens hun begeleiders en mantelzorgers, tevreden gebruik van het horloge.

“De cliënten zijn tevreden en vinden het horloge er stoer uitzien.”
Margareth Basart, eHealth adviseur – Pameijer

beeldhorloge laat een afbeelding zien van handen en pillen om de client ter herinneren aan de inname van medicatieEen groot voordeel is dat het horloge zelfstandig werkt en dat er geen permanente verbinding nodig is met een smartphone. Maar het zijn vooral de praktische voordelen die cliënten aanspreken. Het verloop van de dag komt rustiger over omdat het horloge veel vragen beantwoordt van cliënten over de indeling van dag. Cliënten kunnen eenvoudig zelf de tijd opvragen over het serveren van maaltijden of het de inname medicatie. Wie moeite heeft met lezen of er geen zin in heeft kan alle activiteiten door het horloge laten ‘uitspreken’.

Het horloge biedt veel voordelen en kan centraal worden voorzien van een update van bijvoorbeeld het weekprogramma. Zo wordt steeds de agenda bijgewerkt en blijft iedereen bij de tijd. Via WiFi kan eventueel met een eigen simkaart worden gebeld. Maar dat is optioneel, net als mobiel internet gebruiken.

Een belangrijke verschil de meeste vergelijkbare oplossingen zoals Apple smartwatches is dat ook offline het horloge gewoon gaat door met herinneringen uit de agenda laten zien en horen. Die agenda kan zowel privé als van woon-, logeer- en dagbestedingsgroepen zijn. Dit is vooral handig voor iedereen die moeite heeft met onthouden van belangrijke afspraken. Me dit horloge blijft iedereen steeds goed geïnformeerd van de weekagenda.

Vooral de cliënten zijn blij met het feit dat het horloge simpel werkt en toch veel mogelijkheden biedt. Vanzelfsprekend is de privacy en de beveiliging van alle opties gegarandeerd. Nauwkeurig wordt ingesteld wie het horloge op afstand mag beheren en uitlezen. Ook de bijbehorende agenda is alleen via beschermde accounts te beheren.

De pilot fase bij Pameijer is inmiddels naar tevredenheid afgerond. Het horloge van MyWepp van Brevidius is standaard opgenomen in de dienstverlening.

Meer informatie: