• grafische voorstelling van een rijtje gevels van huizen en een Visio Supermarkt en de link www.visio.org/hackathon

iGlobal wint de Koninklijke Visio Hackathon Super Toegankelijk met innovatie app ‘SHOPON’

2018-06-28T12:08:19+00:00 26 februari 2018|Digitale Zorgproducten, Visio|

Een app voor iedereen – haalbaar, concreet, onderscheidend en op korte termijn realiseerbaar. Met deze kwalificaties van de jury won iGlobal met de SHOPON app de door Link4All deelnemer Koninklijke Visio georganiseerde Hackathon voor een toegankelijkere supermarkt.

Tijdens de Hackathon Super toegankelijk hebben tien teams twee dagen gewerkt aan de uitdaging om het boodschappen doen leuker, slimmer en toegankelijker te maken. Met ontwerpen die voor iedereen  -niet alleen voor slechtziende en blinde mensen- het boodschappen doen makkelijker en leuker maken.

Het internationale team van iGlobal ging er met de eerste plaats vandoor. Dit team met deelnemers uit zeven landen presenteerde de app SHOPON. Met prachtige visuals en een flitsende presentatie wist iGlobal het publiek te betoveren. Want ook de publieksprijs ging naar iGlobal.

Indrukwekkende formats en pitches
Met indrukwekkende formats en pitches van de teams moest ook de jury stevig aan de bak. De jury bestond uit Steven de Kroes (Format Developer bij Albert Heijn), Eelco Hos (procesinnovatie directeur bij Albert Heijn), Michel Gerritsen (lid Digiwijs Oogvereniging en ervaringsdeskundige), Geert Joosten (Raad van Toezicht Visio en ervaringsdeskundige) en Marten de Bruine (voorzitter Raad van Bestuur bij Visio).

Shopping Experience
De start van de Hackathon werd voorafgegaan door een Shopping Experience bij AH XL. Aan de marathon brainstorm deden mee, naast AH en initiatiefnemer Koninklijke Visio, Philips, TNO, Universiteit Twente, ABNAMRO, Oogvereniging, Microsoft Nederland, Wortell, Rabobank en Uber.

Met je persoonlijk profiel comfortabel door supermarkt
De zoekmachine koppelen aan de bestaande technologie voor productherkenning, indoor-navigatie en betaling, allemaal in één applicatie. Dat is in een notendop SHOPON. Zo krijg je informatie over voeding, allergieën (als lactose, suiker en gluten) en houdbaarheidsdatum. En lopend door de winkel ook over de aanbiedingen.Online en offline komen samen in de app. Online maak je vooraf jouw boodschappenlijstje door jouw producten en voorkeuren aan te geven. In de winkel brengen telefoon en app jou bij jouw producten en geven jou alle relevante informatie. Een app voor iedereen – haalbaar, concreet, onderscheidend en op korte termijn realiseerbaar.

Hoe gaat het nu verder?
Een eerste flinke stap naar een toegankelijke Supermarkt beleving voor iedereen is gezet. Nu verder op weg naar een nieuwe standaard voor een inclusieve samenleving. De prijswinnende ontwerpen gaan we het komende jaar samen met deelnemende bedrijven uitwerken tot een prototype in een vervolgproject.

De Hackathon is met dank aan Novum gefinancierd. Novum staat er positief tegenover om ook het vervolg te financieren. Daarover wordt in maart een nieuwe en concrete aanvraag bij Novum ingediend.

Meer informatie